• 1401/05/05 - 12:23
  • تعداد بازدید خبر : 273
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

برگزاری پنجمین همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی توسط مرکز تحقیقات ترومای جاده ای

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پنجمین همایش کشوری پیشگیری از غرق شدگی با محوریت سلامت در بلایا امروز، پنجم مرداد ماه 1401 در حال برگزاری است. در روز اول این همایش دو روزه،  19 مقاله علمی توسط پژوهشگرانی از سراسر کشور ارائه شد.  از نکات مهم ارائه شده در مقالات می توان به شناسایی نقاط حادثه خیز در غرق شدگی، غوطه ور شدن روی آب توسط خودروها و غرق شدگی، ثبت غرق شدگی و فن آوری های نوین در غرق شدگی بودند.

همچنین هر ساله بیش از صدها نفر در سطح کشور بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده و برآوردها نشان می دهد میزان غرق شدگی غیر کشنده که در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری و تحت مراقبت قرار می گیرند بیش از 10 برابر میزان موارد غرق شدگی می باشد، در دریای خزر هر 500 متر یک نقطه حادثه خیز وجود دارد که شنا در این نواحی می تواند باعث مرگ افراد نا آشنا با محیط های دریایی شود. پیشگیری از غرق شدگی تنها با آموزش افرادی که از مکان های آبی استفاده می کنند میسر می گردد چون به علت اینکه افرادی که در آب های شور مثل دریا دچار غرق شدگی می شوند برای نجات و احیای آنها تنها 5 دقیقه وقت وجود دارد و این میزان در آب های شیرین 10 دقیقه می باشد.

آموزش خانوادها خصوصا برای موارد نظارت بر کودکان امری الزامی است اخیرا موارد زیادی از غرق شدگی در وان حمام دیده می شود که در هنگام شستشوی کودکان در وان با به صدا درآمدن زنگ یا تلفن منزل باعث فراموش کردن کودکان و مرگ در وان حمام شده است هر چند غرق شدگی در استخرها و کانال های آبی خصوصا در روستاها که در بسیاری از موارد غرق شدگی فاقد فنس و حفاظ می باشند امری شایعه می باشد.

شایان ذکر است، پنجمین همایش ملی پیشگیری از موارد غرق شدگی با محوریت سلامت و بلایا در مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور اساتید و پژوهشگران 40 دانشگاه علوم پزشکی کشور و مراکز تحقیقاتی وابسته در دو روز متوالی به ویژه پرسنل حوزه های مختلف سلامت و پزشکان متخصص و پرستاران برگزار می گردد.

 

  • گروه خبری : خبرهای مرکز تحقیقات تروما,اخبار,آخرین خبرها,وبینار
  • کد خبر : 91032
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1401/05/05 12:23