• 1403/02/24 - 13:37
  • تعداد بازدید خبر : 47
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه
نشست ملی مراکز تحقیقاتی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاهای علوم پزشکی کشور برگزار شد

نشست ملی مراکز تحقیقاتی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاهای علوم پزشکی کشور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تروما، نشست ملی مراکز تحقیقاتی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاهای علوم پزشکی کشور در محل دهکده آموزش و پرورش بندر انزلی برگزار شد. در این نشست در ابتدا آقای دکتر عنایت اله همایی راد رییس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن خوش‌آمدگویی از موسسه ملی عدالت در سلامت، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی کشور و روسای مراکز تحقیقاتی در ادامه در ارتباط با شش مشکل سلامت در استان گیلان سالمندی، نرخ باروری بسیار پایین، طلاق، انباشت زباله، مصرف الکل، تراکم در استان و چالش های تحقیقاتی صحبت کردند.

دکتر محمد تقی آشوبی ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه حاکمیت سلامت در جامعه وابسته به مداخلات متعددی بوده که تغییر آن‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت مردم و جامعه هدف، مؤثر هستند، اظهار کرد: نظام سلامت برای رشد و اعتلای خود امروزه در بسیاری از مواقع با چالش‌ها و موانعی روبرو است که بررسی‌های عمیق و ارائه راهکار برای برون‌رفت از آن‌ها ضرورتی انکارناپذیر است ازاین‌رو مراکز تحقیقاتی باید با کنکاش و پژوهش پیرامون آن، گامی روبه‌جلو در رابطه با آن‌ها بردارند. وی یکی از عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت را کاهش زاد ‌و‌ ولد و نرخ باروری پایین برشمرد و افزود: امروزه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام سلامت در دنیا و ایران، کاهش زاد و ولد و پایین بودن نرخ باروری می باشد. دکتر آشوبی چالش بعدی در حوزه بحران جمعیت را سالمندی اعلام کرد ایشان گفتند سالمندی شاخصی هزینه‌بر و کاربر است. ایشان با بیان اینکه تحقیقات در حوزه سالمندی کاربردی نیست و اگر هم تحقیقاتی در این رابطه وجود دارد هنوز مورد پذیرش تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران قرار نگرفته، تصریح کرد: اعضای هیئت‌علمی باید برای سالمندی مداخله تعریف و الزامات و نیازمندی‌های آنان را تبیین کنند. در ادامه ایشان بیان کردند که یکی دیگر از عوامل مؤثر اجتماعی بر سلامت جامعه، مقوله ازدواج و طلاق است. آمارهای سازمان ثبت‌احوال بیانگر کاهش ازدواج و افزایش تدریجی طلاق است که مداخلات فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی در آن مؤثر هستند و باید مورد مطالعه قرار گیرند .وی دیگر عامل مؤثر در سلامت را خودکشی برشمرد و افزود: آمارها نشان‌دهنده افزایش مهار نشده خودکشی در جامعه است و مداخلات کاهش خودکشی در جامعه بررسی‌شده و کماکان در بخش‌های مختلف حاکمیتی در حال اجرا است اما این مداخلات چقدر در مهار و کاهش خودکشی مؤثر هستند؟

 در ادامه اقای دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک ضمن صحبت در ارتباط با پژوهشکده تروما و برنامه های آتی خواستار برنامه های مشترک در زمینه تروما و راه حل های اجتماعی مربوط به آن شدند.

دکتر اولیایی منش رییس موسسه تحقیقات عدالت در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشتند که چهارچوب مفهومی و شیوه عمل عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت توسط سازمان جهانی سلامت تبیین شده است. طبق این چهارچوب مفهومی،سیاست های کلان هر کشوری بر وضعیت اقتصادی -اجتماعی و در نتیجه آن بر شرایط زندگی کاری و تغذیه ای افراد جامعه تاثیر می‌گذارند. ایشان در ادامه در ارتباط با سوابق مراکز تحقیقاتی رسالت و ماموریت و کاربردهای شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت صحبت کردند.

در پایان برنامه صبح، ضمن ارائه تجربیات مراکز، پنل پرسش و ‌پاسخ توسط اعضا تشکیل شد و عصر روز اول انتخابات شورای راهبردی شبکه با حضور روسای مراکز تحقیقاتی برگزار گردید.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 123919
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

تصاویر

آخرین بروز رسانی : 1403/02/24 13:37