• 1399/11/14 - 10:07
  • تعداد بازدید خبر : 124
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

بیست هشتمین نشست مشترک کارگروه تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی برگزار شد

روز سه شنبه 30 دی ماه 99، بیست و هشتمین نشست مشترک کارگروه تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی در سالن اجلاس معاونت توسعه و مدیریت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان روز سه شنبه 30 دی ماه 99،  بیست و هشتمین نشست مشترک کارگروه تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی با بررسی راهکارهای بهره گیری از پتانسیل پرسنل اداری،سازمانهای مردم نهاد و...در ایجاد فرهنگ ترافیکی مطلوب و همچنین بررسی عوامل موثر در بروز برخی تخلفات رانندگی نظیر سرعت غیر مجاز و.. و راهکارهای مدیریت و کاهش آن آغاز شد.

درابتدا دکتر حیدری، با اشاره به فعالیت های کارگروه حوادث ترافیکی، در خصوص دغدغه هایی موجود در بحث حوادث ترافیکی و اقدامات متمرکز انجام شده در این رابطه و همچنین ضرورت حفظ روند کاهش متوفیان تصادفات همانند سالهای اخیر صحبت کردند.

جناب سرهنگ صالحی نماینده محترم پلیس راه آمار تصادفات برون شهری  9 ماهه سال جاری را ارائه دادند و گفتند: تعداد کشته ها شدگان حوادث ترافیکی نسبت به سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است و این روند کاهشی 3 سال متوالی اتفاق افتاده است،بیشترین آمار تصادفات کشته ها  را موتور سیکلت سواران با 34 درصد و عابرپیاده با 23 درصد به خود اختصاص داده اند. 

ایشان در ادامه اضافه کردند: شناسایی ظرفیت های استانی وهمچنین  برگزاری  جلسات متعدد و استفاده از بهورزها ،استفاده از بروشورها، تراکت ها و ...  به صورت مستمر می تواند مثمرثمر باشد، در بحث آسیب شناسی باید به افراد مسن توجه بیشتری نمود.

جناب سرهنگ فقیری نماینده محترم پلیس راهور آمار های موجود در خصوص تصادفات 9 ماهه سال جاری را ارئه نمودند و گفتند:  در تصادفات درون شهری در بازه زمانی 9 ماهه، کاهش 8 درصدی تصادفات فوتی ، کاهش 13 درصدی تصادفات جرحی و کاهش  31 درصدی تصادفات خسارتی را  داشته ایم و در این میان، تصادفات مربوط به عابرپیاده و موتور سوران بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده اند که لازم است اقدامات ایمن برای حفظ جان این افراد صورت گیرد و همچنین با توجه به افزایش میل سفر در پایان سال، احتمال افزایش تصادفات را خواهیم داشت که باید برای این موضوع نیز تمهیداتی اندیشیده شود.

جناب مهندس حسین رضایی نماینده محترم اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای گفتند: به دلیل شیوع کرونا، از اسفند 98 تا پایان بهار 99 با کاهش تردد رو به رو بوده ایم، در 10 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حجم سفرها نیز با کاهش همراه بوده است اما تعداد سفرها در طول سال در حال افزایش است و در اسفند ماه با یک جهش در میزان تردد ها رو به رو خواهیم بود.  

دکتر همایی راد از مرکز تحقیقات تروما با بررسی اجمالی مقالات تحقیقاتی، توضیحاتی در خصوص آموزش رفتارهای ترافیکی به افراد مختلف جامعه و اثربخشی آموزش ها با صرف کمترین هزینه ارائه نمودند. 

جناب مهندس حسین رضایی گفتند: یکی از چالش های موجود در مبحث آموزش این است که بیشتر تصادفات مربوط به عموم مردمی است که دسترسی به آن ها جهت آموزش دشوار می باشد از جمله افراد دارای شغل آزاد، و گروه های در دسترس برای آموزش عموما افرادی هستند که دچار تصادفات کمتری می شوند مانند دانش آموزان و یا رانندگان حرفه ای.

آقای عبد اله پور نماینده معاونت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در امور پیشگیری از وقوع جرم گفتند: نیاز به تحقیقات و پژوهش های کاربردی در سطح استان احساس  می شود، نیاز است جلساتی با حضور روابط عمومی و یا مسئولین بخش های فرهنگی سازمان ها در خصوص ارتقاء فرهنگ ترافیکی برگزار شود.

نماینده محترم سپاه قدس گیلان گفتند: در بحث پیشگیری و کنترل حوادث ترافیکی می توان به غیر از سایر کشور ها، از تجربه های موفق استان های کشورمان نیز استفاده کنیم، ضمنا بجای صرف هزینه برای فردی که دچار تصادف شده می توان در زمینه پیشگیری از تصادفات هزینه نمود تا شاهد کاهش تصادفات باشیم از جمله استفاده از ابزاهای نظارتی قوی تر نظیر  دوربین ها و ... که در این بخش می توان از توان بخش خصوصی  نیز بهره برد، ایشان در ادامه آمادگی نیروهای بسیج جهت همکاری با نیروی انتظامی در زمینه های مختلف پیشگیری از تصادفات را اعلام نمودند.

آقای کوچک پور نماینده محترم جمعیت ایمنی راه های استان بیان داشتند به منظور مدیریت یکپارچه و حفظ ایمنی راهها در سال 1382 کمیسیون ایمنی راهها با حضور کلیه دستگاهها در کل کشور تشکیل گردید و تلاش این کمیسیون برای ایجاد هماهنگی و جلوگیری ازتصادفات و تلفات رانندگی بوده است، در ادامه ایشان راهکارهای پیشنهادی این کمیسیون در جهت کاهش تصادفات را ارائه نمودند. 

آقای افروز نماینده محترم اداره کل آموزش و پرورش گفتند:  آموزش های لازم جهت ارتقاء فرهنگ ترافیکی از طریق سامانه شاد به دانش آموزان داده می شود، محتوای آموزشی نیز در این خصوص تهیه شده که در مرحله اصلاحیه می باشد. 

خانم دکتر اسدی نماینده محترم معاونت بهداشتی دانشگاه گفتند: جهت آموزش پرسنل دانشگاه، آموزش هایی با اخذ ساعت آموزشی برای این افراد در نظر گرفته شده است که می توان فایل آموزشی در این خصوص طراحی شود و در اختیار پرسنل قرار گیرد.  چنانچه فایل آموزشی در خصوص پیشگیری از تصادفات و بالا بردن فرهنگ ترافیکی در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد، در این صورت می توان گروه های مراجعه کننده به این معاونت از جمله مراجعه نمایندگان اصناف برای گرفتن کارت سلامت را  موظف به گذراندن این دوره آموزشی نمود. ایشان تقویت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و ایجاد راههای امن برای دوچرخه سواران و عابرین پیاده را به عنوان عاملی در جهت کاهش  تصادفات عنوان نمودند.

خانم حسینیان نماینده بهزیستی گفتند: نیاز است سازمان ها جهت ارائه آموزش های لازم به گروه های هدف در کنار یکدیگر قرار گیرند، آموزش به کودکان و خصوصا  جوانانی که در معرض خطر قرار دارند تاثیر گذار خواهد بود.

آقای پاداش ستوده نماینده محترم سازمان ورزش و جوانان نیز بیان داشتند : از آنجایی که مقوله فرهنگ سازی زمان بر است متولیان امر باید به طور قاطع به امر آموزش بپردازند، اگر مسئولان قوانین را رعایت کنند، در مردم تاثیر گذار خواهد بود و همچنین ایجاد پیست های اتومبیل رانی برای تخلیه انرژی رانندگان که علاقه به سرعت و مانور با اتومبیل دارند در کاهش تصافات مثمرثمر خواهد بود.

آقای یحیایی نماینده محترم  هلال احمر گفتند: نیاز است بسته آموزشی جهت آموزش به افراد تهیه گردد و در اختیار سازمان ها قرار گیرد، صدا و سیما می تواند با استفاده از تیزرها نقش  بسیار مهمی در آموزش و ارتقاء فرهنگ ترافیکی داشته باشد.

 

  • گروه خبری : خبرهای مرکز تحقیقات تروما,اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 68281
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1399/11/14 10:07