سی امین نشست مشترک کارگروه تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی برگزار شد
روز سه شنبه 28 اردیبهشت ماه 1400، سی امین نشست مشترک کارگروه تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی در سالن اجلاس معاونت توسعه و مدیریت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان روز سه شنبه 28 اردیبهشت ماه سال 1400،سی امین نشست مشترک کارگروه تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی با بررسی وضعیت حوادث ترافیکی در نوروز 1400 و همچنین تدوین استراتژی عملکرد کارگروه در سال 1400 آغاز شد.
درابتدا آقای دکتر حیدری، با اشاره به اینکه چه اقداماتی انجام دهیم که در سال جدید شاهد کاهش تصادفات و فوتی ها شویم و به سمت جامعه ایمن تری حرکت کنیم،و با توجه به اوضاع بوجود آماده کرونایی که شرایط خاصی ایجاد کرده است نیازمند است جهت کاهش حوادث ترافیکی ساختار به نحوی دیگر تحلیل و مورد بررسی قرار گیرد.
جناب سرهنگ مرادی نماینده پلیس راهور بیان کردند با توجه به افزایش ترددها در نوروز 1400 نسبت به سال 99 آمار فوتی ها برابر بوده ولی نسبت به سال 98 ، بیست و پنج درصد کاهش داشته است.همچنین آمار فوتی ها سال 99 نسبت به سال 98 – از 122 نفر به 113 نفر رسیده که هفت درصد کاهش را مشاهده می کنیم و همچنین آمار جرحیها نیز 18 درصد کاهش را مشاهده می کنیم، از این تعداد فوتیها 49 درصد به عابرین پیاده و 24 درصد نیز به موتور سواران اختصاص دارد ، همچنین از افزایش آمار تصادفات موتور سواران سخن گفتند و از آمار فوتیها در شهرستانها صحبت کردند که شهر رشت در صدر جدول قرار دارد ، در پایان سخنان بیان کردند استفاده از شهرداری در جلسات برای درخواست و اجراء مصوبات کارگروه الزامی می باشد.
جناب سرهنگ صالحی نماینده پلیس راه از آمار تصادفات 2 ماهه سال 1400 و سال گذشته را اعلام کردند و همچنین رویکردهای پلیس راه را در سال جدید بیان کردند. همچنین گفتند با توجه به افزایش تردد نسبت به سال 99 تصادفات کاملا کنترل شده است و آمار فوتیها در سال 99 نسبت به سال 98 کاهش داشته است همچنین در 3 سال به صورت متوالی شاهد کاهش تصادفات بوده ایم . اکنون بزرگترین چالش در استان موتور سیکلت سواران می باشند که بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده اند . همچنین درخواست کردن جلسه شورای ترافیکی شهرستانها باید فعالیت خود را بیشتر کنند تا مشکلات تصادفات در این شهرستانها را بتوان به صورت کاملتری مدیریت انجام گیرد ، همچنین از افزایش آمار تصادفات در حوضه روستایی و در حوضه آزاد راهها صحبت کردند،از تعویض و تعمیر روشنایی معابر بین شهری که باعث کاهش تصادفات گردیده است نیز صحبت شد، همچنین برای کاهش تصادفات و فوتی ها به موتورسواران کلاه ایمنی و به ادوات کشاورزی که فاقد علائم بودند برچسب های شب نما جهت نمایان سازی و همچنین آموزش برای ساکنین حاشیه جاده ها و نصب بروشور و برچسب های ترافیکی انجام شده است،همچنین تهیه بازوبندهای برای کارشناسان در صحنه های تصادف تهیه گردیده است که این موضوع را می توان به صورت پایلوت در استان نیز قرار داد.
آقای رضایی نماینده راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کردند سازمان بهداشت جهانی پروژه مشترکی را با اداره راه و شهر سازی به صورت آزمایشی و پایلوت در چند استان انجام داده است پروژه مدیریت سرعت نام دارد، که جزئیات اجرایی و وظایف دستگاه ها مختلف در استان ها اعلام خواهد شد.کمترین ثبت تخلفات توسط دوربین ها نسبت به سایر استانها را استان گیلان داشته و همچنین تنها استانی هستیم که توانسته آمار فوتی های سر صحنه تصادف را مدیریت کند،و همچنین اعلام کردند در جاده های پرخطر استفاده از لاین با 2 باند الزامی می باشد.همچنین بیان کردند طرحهای آموزشی در حال اجرا می باشد و نیاز به حمایت از استانداری می باشد،ضمنا با پیمانکار قرار داد بسته شده تا آموزشها از طریق رسانه و فضای مجازی داده به صورت انیمیشن و موشن گرافی به دانش آموزان داده شود و با دیدن این مطالب بتوان از آنها بازخوردهایی را داشته باشیم و هدایایی را به عنوان تشویق نیز در اختیارشان قرار داده ایم که این طرح مورد استقبال قرار گرفته است ،همچنین در پایان بیان داشتند یک نقشه راهبردی نیاز است و همچنین نیاز است در کارگروه یک مشاور برای مطالعه و تحلیل موضوعات و طرحهای گفته شده درجلسات حضور داشته باشد.
آقای بخشی نماینده محترم اورژانس نیز اعلام کردند طرح سلامت نوروزی از 26 اسفند الی 14 فروردین ادامه داشت که در بحث بیماران ترافیکی در 36 بیمارستان پذیرش شدند که نسبت به سال 99 ، نود و سه درصد افزایش داشته و نسبت به سال 98 ، بیست و هفت درصد کاهش را داشته است. همچنین از افتتاح پایگاه رودپیش و همچنین پایگاه جیرنده رودبار و احداث پایگاه دوم در لنگرود سخن گفتند که باعث شده زمان رسیدن به مصدومین سریعتر و خدمات رسانی بهتری به آنان انجام شود و همین امر باعث کاهش فوتیها و مصدومین گردیده است.
آقای یحیایی نماینده محترم هلال احمر بیان کردند 7/3 درصد آمار افزایش تصادفات را نسبت به سال 99 داشته ایم ولی در بحث فوتی ها کاهش را مشاهده می کنیم.
خانم حسینیان نماینده بهزیستی اعلام کردند در بحث ترافیکی باید تفکر جوانان مورد برسی قرار گیرد و همچنین توسط یک تیم روانشناسی باید ارزیابی شوند و همچنین در مورد بحث مجوزها نیز باید بازنگری و مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرد،همچنین خواستار شدند در سال 1400 تغییراتی در جلسات کارگروه در بابت این موضوع (صدور گواهینامه ها) انجام شود و اینکه چه سازمانی باید این قسمت را مدیریت کند سخن گفتند.
آقای بزرگی نژاد نماینده سازمان میراث و گردشگری بیان داشتند در بحث ترافیکی جلسات بعدی در شهرستان هایی که آسیب پذیر هستند نمایندگان و مسئولان این شهرستان ها دعوت شوند و در جلسات حضور داشته باشند،همچنین برای حل مشکل ترافیکی از صدا و سیما برای بحث و گفتگو موضوعات استفاده شود و مصوبات نیز به مردم و همچنین استاندار انعکاس پیدا کند.
آقای مبارک پسند نماینده بیمه آسیا بیان کردند پایشی در مورد جلسات کارگروه انجام گیرد،اهداف کار گروه پایه گذاری شود و اینکه آسیب شناسی هدف است یا یک ایده ،یا اینکه همزمان باید انجام شود مشخص شود،و اینکه چه ضمانت اجرائی در این کارگروه می باشد که مصوبات کارگروه مورد حمایت قرار گیرد . تعهد کارگروه این است نتایج و هدف ها به فعل باشد تا به نتیجه،و همچنین این وجهات اجرایی باید از چه سازمانی کسب شود و مورد حمایت قرار گیرد؟
آقای میره جینی نماینده محترم هواشناسی اعلام کردند در بحث ترافیکی تاسیس راههای ایمن بسیار مهم می باشد و همچنین برای رانندگانی که قوانین را رعایت می کنند بای تشویق شوند تا الگویی باشند برای بقیه مردم.
آقای گل سرخی نماینده محترم جمعیت ایمنی راه های استان بیان کردند وجود خطاهای انسانی و سوانح جاده ای غیر قابل اجتناب بوده و نمی توان به طور کلی از آن جلوگیری کرد،هدف سیستم نیز کاهش جراحات و آسیب به انسان در تصادفات می باشد.کمیسیون ایمنی راههای کشور یک دوره 10 ساله از 1400 الی 1409 با عنوان دهه اقدام ایمن جاده تعیین و نام گذاری کردند که در پایان دوره 10 ساله شاهد کاهش تصادف جاده ای هدف این دهه خواهد بود، لذا برای رسیدن به این هدف نیاز به برنامه استراتژیک می باشد.تشکیل ثبت کمیسیون ایمنی راهها توسط استاندار در سطح استان و دعوت مسولین و نمایندگان برای حضور در جلسه باید صورت گیرد.
آقای دکتر ضیاء از معاونت درمان سپاه قدس گیلان بیان کردند استفاده از فضای مجازی و همچنین رسانه ها برای آموزش بحث ترافیکی و کاهش تصادفات به عموم و گروههای مردم نهاد را بسیار مورد اهمیت قرار دادند.
آقای دکتر حیدری اعلام کردند شاخص ها نشان می دهد توانسته ایم روند کاهشی را در بحث ترافیکی مشاهده کنیم و اینکه رویکردمان برای امسال به چه صورتی باید باشد و چه اقداماتی باید در بحث کارشناسی انجام دهیم تا موثرتر واقع شود.
در اقدامات ایمن سازی و مدیریت تصادفات در سه مقوله ، راه ، خودرو و کاربر راه، موارد راه و خودرو نیاز به پیگیری ها و مشارکت نهادهای بالادستی و نیز تخصیص اعتبارات بالایی می باشد که این موارد هم در کارگروه پیگیری خواهد شد اما در مقوله کاربران راه (عابرین، موتورسواران، خودروسواران و . . ) می توان دسترسی بیشتری داشت تا بتوان با آموزش شاهد کاهش حوادث ترافیکی باشیم. همچنین استفاده از دوربین در خودروهای شخصی برای دیده شدن و شناختن رانندگان پر خطر جهت مشکل ترافیکی بسیار موثر خواهد بود.
از مشکلات کارگروه می توان انتقال پیدا نکردن این حجم داده ها و اطلاعات و مطالب تخصصی به بستر جامعه است ، لذا استفاده از دادگستری برای تشکیل جلسات جهت آموزش و انتقال مطالب بحث ترافیکی و کاهش تصادفات در شهرستانها بسیار الزامی می باشد.
از اقدامات بعدی دعوت میهمان از افراد تاثیرگذار در بحث ترافیکی است که امکان حضور در جلسه را به طور مستمر ندارند اما می توانند در یک برنامه یا جلسه ای دعوت شوند تا بتوان از این طریق به اهداف کارگروه دست پیدا کنیم.
نظر دهید