سی و ششمین نشست مشترک کارگروه تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی در سالن اجلاس اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان برگزار گردید
سی و ششمین نشست مشترک کارگروه تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی در سالن اجلاس اداره کل مدیریت مدیریت بحران استانداری برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان سی و ششمین نشست مشترک کارگروه تخصصی پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی با حضور آقای مهندس کوچکی نژاد نماینده مردمی شهرستان رشت و حومه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روز شنبه مورخ 14 آبان 1401 در سالن اجلاس مدیریت بحران استانداری برگزار گردید. در ابتدای جلسه آقای دکتر حیدری از سازمان ها خواستند تا نظرات خود را در مورد چالش ها و راهکارهای ارتقا پیشگیری و مدیریت حوادث ترافیکی بیان نمایند.
در ادامه آقای دکتر یوسف زاده چابک رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده ای اعلام کردند جمع آوری داده ها و اطلاعات بدست آماده از سازمان ها مربوط به حوادث ترافیکی بسیار حائز اهمیت است و می توان برای سیاستگزاری ها و اجراعیات در استان مورد استفاده قرارگیرد همچنین بیان کردند با افزایش سالمندان در استان برای رفع مشکل تردد عبور و مرور این قشر تامین اعتبار باید صورت گیرد.
جناب سرهنگ صالحی نماینده پلیس راه در ابتدا آمار تردد مسافرین به استان گیلان در 7 ماهه اول سال 1400 در مقایسه با 1401 بیان کردند سپس وضعیت آمار تصادفات جاده ای را بیان کردند که 55 درصد را عابرین و موتور سواران به خود اختصاص داده و اینکه 54 درصد جانباختگان مربوط به تصادفات موتور سیکلت سوارن و عابرین پیاده می باشد، در مورد آمار فوت شدگان به تفکیک شهرستان ها بیان نمودند ،آموزش و اهدا کلاه ایمنی به صورت هدفمند صورت گرفته تا شاهد کاهش جانباختگان موتور سواران باشیم. همچنین پیشنهاداتی ارائه نمودند : - تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان ها -راه اندازی دو مرکز دیگر در شرق و غرب استان برای کاهش متوفیان بیمارستانی- افزایش پایگاه های امداد و نجات جاده ای در محورهای مواصلانی - اختصاص و تامین اعتبار برای تکمیل پروژه های راه سازی مهم و نیمه تمام -افزایش سامانه هوشمند ثبت تخلف در محورهای پر تصادف مانند محور سنگر به سیاهکل
آقای ویشکایی مدیر کل پدافند استانداری بیان کردند در بحث پیشگیری و کاهش آسیب پذیری حوادث و تصادفات کارگروهی در استان تشکیل شده است که یکسری اقدامات در راستای پیشگیری حوادث در دستور کار این کارگروه می باشد همچنین اعلام کردند موضوعاتی که در جلسات کارگروه ترافیکی مرکز تحقیقات مطرح می شود در آن جلسات نیز عنوان گردد تا بتوان خروجی های خوبی را برای اجرائی شدن در استان داشته باشیم.
آقای عطائی معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کردند 17 نقطه پر تصادف شناسایی شد که 10 مورد آن اصلاح گردیده همچنین تعدادی از پروژوها برای ایمن کردن و تعریض راه های پر خطر و غیره در استان انجام شده ، همچنین بحث ایمنی بسیار مورد توجه است که باید مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد و گفتند افزایش تصادفات در راههای روستایی را شاهد هستیم که در بخش استانی بودجه ناچیزی برای ایمنی این بخش اختصاص داده شده است که باید اعتبارات لازم در این بخش افزایش یابد.همچنین آمار تعداد دوربین های نظارتی و ثبت تخلفات رانندگی و سامانه هوشمند ITS و تردد شمار وسایل نقلیه نصب شده در استان را خبر دادند.
آقای دکتر رضوانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیان کردند بهتر است شاخص تصادفات بر اساس جمعیت و تردد خودروها اعلام شود، همچنین پیشنهاد دادند یک رشته دانشگاهی به نام مهندسی نجات در دانشگاه ایجاد شود تا فاصله ای که بین اورژانس و گروههای امدادی برای امداد رسانی وجود دارد با ایجاد این رشته مرتفع گردد.
آقای دکتر محمدی ریاست حوادث و فوریت های پزشکی استان نیز بیان کردند ظرفیت و امکانات را در استان باید بالا برد و اعلام کردند ابتدا جلسات باید بر اساس نیازها الویت بندی و سطح بندی گردد سپس در جلسه تکمیلی با مدیر کل سازمان ها برای نهایی کردن و اجرایی شدن برگزار گردد.
آقای علیزاده نماینده آتش نشانی نیز اعلام کردند بحث ماموریت و خارج شدن نیروها از محدوده شهری می باشد که با مشکل کمبود نیرو اعزام شده در حادثه و نبود تجهیزات کامل برای این گونه عملیات ها می باشد.
آقای مهندس مرادی مدیر کل اداره بحران از نبود اعتبارات در استان خبر دادند و خواستار حذف اعتبارات ملی می باشند تا اعتبارات مستقیم به مدیریت بحران استان ها واگذار شود، همچنین اعلام کردند باید سر فصل بودجه ها نهایی گردد، در آخر خواستار هماهنگی های لازم برای به موقع رسیدن سازمان های امداد رسان در نواحی پر خطر شدند.
آقای گل سرخی نماینده جمعیت طرفداران ایمنی راه های استان بیان کردند با توجه به 3 سند اصلی 1-آیین نامه انضباط اجتماعی ارتقای فرهنگ ایمنی سفر مصوب 23 مهر 1399 هیات دولت 2- دهه ملی اقدام برای حمل و نقل ایمن مصوب اسفند 1399 کمیسیون ایمنی راههای کشور 3- مدیریت حمل و نقل رانندگی مصوب در 5 بهمن 1400 هیات دولت ، که با اجرای این سه اصل می توان شاهد کاهش حوادث ترافیکی و سوانح رانندگی در جاده ها خواهیم شد.
آقای مهندس کوچکی نژاد نماینده مردمی شهرستان رشت و حومه در انتهای جلسه بیان کردند یکسری منابع غیر از اعتبارات استانی در غالب صندوق هایی وجود دارد که وظیفه تامین اعتبار برای سازمان ها رو دارند استان هایی که به این صندوق ها دسترسی دارند بخشی از منابع استانی خود را از این بخش تامین می کنند به عنوان مثال صندوق بیمه خسارت جمعی که وظیفه این سازمان کمک به مصدومین حوادث ترافیکی، کمک به بیماران از کار افتاده یا قطع نخاعی این حوادث می باشد، صندوق راه و شهرسازی وظیفه اصلاح جاده ها و پیچ ها می باشد، صندوق محیط زیست وظیفه اصلاح ناوگان های فرسوده را بر عهده دارد، صندوق ستاد سوخت کشور وظیفه تعویض خودروهای فرسوده و گازسوز کردن خودروها را بر عهده دارد، در ادامه بیان کردند تغییراتی در بودجه کشور صورت می گیرد و ردیف بودجه استانی و منطقه ایی حذف میگردد تا اعتبارات بدون مداخله وارد استان شود همچنین اعلام کردند باید برنامه ریزی و جهت گیری به شکلی باشد که شاهد کاهش حوادث ترافیکی و تصادفات باشیم، در ادامه بیان کردند با توجه به اینکه یکی از استان های پر ترافیک در کشور می باشیم و کمبود یک بیمارستان جنرال در استان احساس می شود از تکمیل و تامین اعتبار برای بیمارستان جنرال در استان خبر دادند. همچنین اعلام کردند در برنامه توسعه کشور در بحث تروما اگر برنامه هایی سازمانها دارند ارائه دهند تا این خواسته ها در آنجا مطرح گردد.
نظر دهید