بهبود و توسعه زیر ساخت های عملیاتی برای استقرار طرح ملی تروما در گیلان
با توجه به انجام طرح مطالعاتی تروما سیستم و شناسایی استانداردهای لازم، طرح ملی تروما در گیلان وارد فاز عملیاتی برای استقرار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان به نقل از وب دا دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک - رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشستی که به منظور بهبود و توسعه زیر ساخت های عملیاتی برای استقرار تروما سیستم در دانشگاه تشکیل شد، گفت: در سال های اخیر نظارت پلیس منجر به کاهش تلفات در جاده ها شده است. اما علی رغم همه تلاش ها، همچنان آمار تلفات ناشی از حادثه در ایران از برخی از کشورهای حادثه خیز که تعداد حوادث ثبت شده در آنها از ایران به مراتب بالاتر است، بیشتر است. دراین خصوص می توان علت تفاوت تلفات بالای ناشی از حادثه را در نبود سیستمی برای ساماندهی تروما دید.
دکتر یوسف زاده چابک با اشاره به این مطلب که مدیریت صحنه در حادثه باید مشخص باشد، این مهم را در اجرای برنامه تروما سیستم بسیار حایز اهمیت دانست.
وی با بیان این که هنوز متولی اصلی انتقال بیمار از صحنه حادثه به بیمارستان و جایگاه تیم هدایت پزشکی مشخص نیست، تصریح کرد: در طرح تروما، فرایند انتقال بیمار، جانمایی مسیر حرکت آمبولانس، نحوه ارتباط بین سازمان های مرتبط، نحوه مدیریت صحنه حادثه و مناطق حادثه خیز شناسایی شده است اما آن چه امروز مورد نیاز است همکاری بین بخشی برای دستیابی به استانداردهای آکادمیک شناسایی در طرح است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در ادامه مدیریت و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در نحوه ی بروز حادثه، آموزش کادر درمان در موقوله تروما، آموزش کادر حاضر در صحنه؛ پلیس، آتش نشانی، هلال احمر و آموزش همگانی از طریق رسانه، مدارس و نهاد های مردمی را نیز از برنامه های آتی در استقرار طرح تروما عنوان کرد.
دکتر یوسف زاده با اشاره به این مطلب که استقرار سیستم تروما، فرصت مغتنمی برای مدیریت حادثه و ارتقای زیرساخت های لازم برای کاهش تلفات ناشی از تروما در گیلان است، افزود: امروز طرحی از سوی گیلان مطرح شده که مورد توجه دولت قرار گرفته و جهت تحقق این مهم نیز شورای راهبردی تروما سیستم در استان شکل گرفته است .
در ادامه این نشست، سرهنگ مهرداد مهرگان - جانشین فرمانده نیروی انتظامی گیلان نیز با بیان این که اقدامات خوبی جهت مدیریت تروما در استان گیلان به انجام رسیده است، اظهار کرد: مدیریت عوامل انسانی، بهبود جاده و شناسایی نقاط حادثه خیز و اصلاح نقاط شناسایی شده و مقوله صنعت خودروسازی در خصوص در نظر گرفتن ایمنی خودروهای مصرفی به عنوان سه مولفه در مدیریت حادثه مد نظر پلیس است .
مهرگان ادامه داد: 50 درصد تصادفات در حال حاضر در جاده های فرعی و روستایی به وقوع می پیوند که در این راستا، آموزش های لازم می تواند بسیار مثمر ثمر باشد .
وی با اشاره به این که سیستم تروما باید توانایی توان افزایی تمام سازمان ها و تیم های درگیر را داشته باشد، ایجاد فضای مناسب برای انتقال بیماران به مراکز درمانی توسط آمبولانس را لازم دانست.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان افزود: تک مرکز بودن بیمارستان تروما در گیلان و پذیرش بیماران و مصدومین استان های مجاور، حجم فرایندها را چند برابر کرده است در این زمینه ایجاد قطب های درمانی تروما در شرق و غرب گیلان می تواند بسیار کمک کننده باشد .
مهرگان در پایان مصرف مواد روان گردان را یکی از دلایل عمده بروز تصادف عنوان کرد و گفت: پلیس با تمام قوا برای اجرای طرح تروما سیستم همت خواهد کرد و در این خصوص توجه به مدیریت یکپارچه نیز امری لازم است.
در این نشست مسوولینی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان، نیروی انتظامی و سازمان هلال احمر حضور داشتند./
نظر دهید